Welcome to the Ritz-Carltonfamily! - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Marjolein Heijne - WaarBenJij.nu Welcome to the Ritz-Carltonfamily! - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Marjolein Heijne - WaarBenJij.nu

Welcome to the Ritz-Carltonfamily!

Door: marjoleinheijne

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

05 September 2013 | Spanje, Barcelona

Alweer 2 dagen voorbij en meer dan genoeg meegemaakt om weer een megalange blog te gaan schrijven.

Ik zal beginnen waar ik de vorige keer was geëindigd! Maandag! Maandagavond hebben we voor het eerst om spitsuur boodschappen gedaan. Niemand had ons verteld dat je geen boodschappen moest doen rond die tijd dus we liepen rond met gevaar voor eigen leven en werden regelmatig overvallen door winkelwagentjes die ineens voor je voeten staan en waardoor je keihard op je bek gaat in de supermarkt!

Maar we hebben het overleefd! Wij kunnen alles! We hebben lekker gegeten en alle verhalen over de eerste werkdag gehoord! Daarna moest ik me snel omkleden om te verzamelen voor onze trainee-borrel! We hadden met zijn allen afgesproken op Plaza del Catalunya (een groot centraal plein in Barcelona) en dan merk je pas echt cultuurverschillen. Sommigen bellen omdat ze 2 minuten later zijn en andere komen als echte locals 20 minuten te laat aan!

We zijn met zijn allen naar La Rosa Negra gegaan. Een leuk restaurantbarretje waar je heerlijke cocktails kan drinken, waar we dus ook maar goed gebruik van hebben gemaakt! Wat een borrel zou worden, werd een lekkere stapavond! We gingen 'barhoppen' en zijn uiteindelijk in de zee beland!
Een geweldige avond met geweldige mensen! Het gevolg was wel dat ik mijn bed 's ochtends uitstapte en mijn hele kamer een mini-versie was van het strand. Overal zand. (Gelukkig hebben we een schoonmaakster!)

Dinsdag was mijn vrije dagje. Toen ik mezelf mijn bed had uitgesleurd, ben ik een bankaccount gaan regelen. Ik kwam de bank in en er stond en was nummer 13. Uiteindelijk bleek dat het ook niet de goede rij was, maar het is goedgekomen! Met een lamme hand (30 handtekeningen minimaal gezet) en het mooie vooruitzicht op een pinpas met kiwi's, verliet ik de bank. Let's go to the beach!

We hadden afgesproken met de trainees om gezellig te gaan strandhangen! Lekker gezwommen in de zee en een terrasje gepakt. Toen naar huis gegaan om te luisteren naar de verhalen van mijn huisgenootjes. Iris had 18 kamers schoongemaakt! (Respect!)

En toen was het toch echt woensdag! Om 8.45 werden we verwacht bij de entree van het hotel om te beginnen aan onze 2 dagen orientation training. Iedereen die bij het hotel gaat werken, van klusjesman tot manager, krijgt deze training.

We werden meegenomen naar de 41e verdieping waar een heerlijk buffet voor ons klaar stond met vers fruit, broodjes, jus, koffie en thee. Er waren 5 tafels klaargezet voor een echte conferentie met naambordjes, documentmappen, pennen etc. Eerst was er tijd om even te kletsen. Iedereen van het Guidance Team (hoofden van alle afdelingen) waren aanwezig en iedereen kletste met iedereen. Het is leuk om te zien hoe persoonlijk alles is. Je bent geen nummertje. Op alles staat je eigen naam, iedereen kent elkaar en probeert nieuwe mensen te leren kennen. En vooral: iedereen feliciteert je met deze kans!

Toen begonnen we met het programma. Er was eerst een korte introductie van het Guidance Team. Ze zouden allemaal nog een korte presentatie houden over hun afdeling dus we zouden ze nog allemaal terug zien op de trainingsdagen. Vervolgens hadden we een presentatie van de general manager, Rivero. En dan bedoel ik niet zo'n powerpointpresentatie die helemaal uitgekauwd is, maar een presentatie by heart om ons te vertellen over haar leven en carriere.

Daarna kregen we een korte uitleg over de geschiedenis van Ritz-Carlton en de waarden en normen. Het is inspirerend dat deze waarden en normen niet voor de leuk 100 jaar geleden zijn bedacht en nu even worden aangestipt. Nee, deze waarden leven in het hotel! Iedereen maakt de hele dag koppelingen en alles klopt! Alle servicevalues komen overal in terug. Na een korte break kregen we uitleg over Scenagraphy en Learning & Development binnen het bedrijf.

En toen was het: Lunchtime! We kregen een heerlijke drie-gangenlunch in een van de restaurants, cafe Veranda. Echt genoten! Zo lekker en weer gezellig gepraat met iedereen. Vooral het Chinese meisje naast mij, Zhuillen (als ik het goed schrijf), vond het heel erg wennen om met de HRM-manager, Jordi, aan tafel te zitten. Die zorgde trouwens dat we niks te kort kwamen! Margot, een Nederlands (én vegetarisch omdat ze het meeste vlees/vis niet lust) meisje, kreeg uiteraard een vegetarisch voorgerecht. Maar laat Margot nou juist wel bacon lusten! Nou, dat hoefde ze niet 2x te zetten, binnen 1 minuut stond en een apart bakje met bacon voor haar neus. Ook toen we het hadden over hoe gek we waren op aardbeien, was er al snel een extra portie! Alles kan! You take care of the guests, we take care of you!

Toen we terugkwamen van de lunch, heb ik weer laten zien hoe onhandig ben. We liepen langs de wc's en daar stond iemand van het team om ons 'Buenas Dias' te wensen. Ik was net aan het bedenken of ik nog naar het toilet zou gaan en dus knalde ik keihard tegen de onderkant van een trap aan. Volgens de rest was het 'the goodlooking guy', maar ik was gewoon in gedachten! Iedereen bleef maar vragen: 'Was he worth it'?' en ook vandaag bleef iedereen me maar plagen!

Het middagprogramma bestond weer uit veel koffie en lekkers en oja.. ook wat training natuurlijk! Finance, Gallup (kwaliteitsmetingen), Building Strongrelationships en the Employee Promise werden besproken. We hebben afgesloten met voorlichting over Proffesional Appearance.

Na een lange dag van veel inspiratie, enthousiasme en voorlichting was het tijd om natuurlijk even bij te komen. En waar kan dat beter dan op het terras? Met een grote groep hebben we plaatsgenomen bij café Rembrand (ja, Nederlands ja!) en hebben we een biertje gedronken en onze nieuwe (internationale) vrienden laten proeven wat 'bitterballs''zijn. Ze vonden het geweldig! Ook leren we elkaar de hele tijd dingen over elkaars land! Ik weet nu hoe een Chinees smst, hoe je lekker ding in het Zweeds zegt en de vertaling van de Roemeense zomerhit Dragosta Din Tei (niet aan denken, je krijgt het niet meer uit je hoofd!)
Ook hebben we al bijnamen voor iedereen. Zo ben ik Jolene (Marjolein kan toch niet iedereen uitspreken) en ook daar is een liedje van! Achter iedere nickname zit een naam, alleen Rocky heeft zijn eigen bijnaam bedacht. Toen iemand hem vroeg naar zijn bijnaam zei hij: tall and sexy!

Na de biertjes, moesten er nog kniekousen en donuts (voor in je haar) worden ingeslagen en ik was dan ook blij dat ik thuis was! Lekker bijgekletst met mijn lieve huisgenootjes en toen naar bedje.

Vandaag, donderdag, was het de tweede en laatste dag van de orientation training.'s Ochtends in de metro al gelijk wat meegemaakt. Een man zakte helemaal in elkaar door. Het was heel eng, maar gelukkig ondernam iedereen snel actie. Noodrem, wapperen voor extra zuurstof, aan de kant iedereen en eerste hulp verlenen. Het eerstvolgende metrostation werd de man uit de metro getild en daar stonden al mensen klaar. Ik hoop dat het goed is afgelopen!

Gelukkig was ik nog op tijd bij het hotel en de tweede dag begon. We begonnen weer met een gezellige koffiekletspraatje (en uiteraard een lekker ontbijtje!) en daarna hadden we een line-up. Een line-up vindt plaats op elke afdeling aan het begin van een nieuwe dienst. Iedereen wordt 'geupdated', er wordt stilgestaan bij de servicevalue van de da en er wordt een Wow-ervaring verteld van een gast.

Daarna was het tijd om te kijken of wij zelf ons huiswerk hadden gedaan en iedereen moest het credo uit zijn hoofd opzeggen. Na iedere keer was er applaus en iedereen is geslaagd voor de opdracht! De rest van de dag bestond weer uit voorlichting over verschillende afdelingen zoals Sales&Marketing, Engineering, Housekeeping, Culinary, Food&Beverage, Events en Loss Prevention. Er was ook weer een geweldige lunch en aan het einde van de middag werden we opgehaald door al onze toekomstie afdelingsmanagers!

Na een filmpje over wat we nu al bereikt hebben en wat voor wereld r nu voor ons open gaat, kregen we allemaal persoonlijk ons certificaat als bewijs van deelname aan de training. Hierna werden we meegenomen naar onze toekomstige afdeling!

Bij de Front Desk werden Stephanie (een ander Nederlandse trainee) en ik voorgesteld aan iedereen en kregen we kort wat uitleg over het rooster en de afdeling. De rest van de uitleg kunnen we halen uit onze mooie manualmap die we hebben meegekregen om dit weekend te bestuderen!

Morgen hebben we een kort dagje van hooguit 3 uur waarin we nog de laatste dingen leren over het systeem en onze employeecard krijgen! Met deze kaart hebben we ook toegang tot alle prominente clubs hier aan het strand (normale entree soms 20 euro!), altijd mooi meegenomen dus!

Zondagochtend gaat het toch echt beginnen! Om 10 uur worden Stephanie en ik aangekleed en wel verwacht bij de front desk, maar eerst is er tijd om uit te rusten en ons voor te bereiden!

Zo gaan we morgen lekker Annelotte's verjaardag vieren (komt de employeecard gelijk van pas!). Zaterdag lekker rustig aandoen en waarschijnlijk het strand bezoeken!

Oké, nu moet ik echt gaan stoppen! Over de komende dagen worden jullie snel weer upgedated! Bedankt voor het lezen van deze blog! Ik hoop dat je het leuk vond!

Hasta luego!

Marjolein






  • 06 September 2013 - 09:38

    Elise:

    Hoi Marjolein! Wat klinkt het allemaal goed! Je staat open voor wat er komen gaat en dat gaat je veel opleveren! Dit is echt zo'n once in a lifetime experience! Geniet ervan en laat ons meegenieten! Liefs Elise.

  • 06 September 2013 - 12:08

    Madeleine:

    Hoi Hertje,

    Zo ontdek je ook nog je schrijf talenten! Erg leuke verslagen en fijn dat je zo'n leuke groep hebt maar ook zo'n fijn "thuis" bij je vriendinnen. Zijn ze al een beetje aan de "pyama's" gewend? Lekker genieten van het mooie weer en succes zondag! Laat maar even weten wanneer we skypen. XXX Mam

  • 08 September 2013 - 11:26

    Yvonne De Bont:

    Hoi Marjolein,Wat een uitvoerig mooi verslag,naast hard werken heb je daar ook veel plezier Geweldig houden zo ! Kijken met spanning uit naar je volgende verslag.succes daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Barcelona

Marjolein

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 8689

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 03 Februari 2014

Stage Barcelona

Landen bezocht: